לוגו אינו המותג שלך ואף אינו הזהות שלך. עיצוב לוגו, עיצוב זהות ומיתוג לכולם יש תפקידים שונים בבניית תדמית נתפסת של עסק או מוצר בתהליך של מיתוג או מיצוב המותג שלך.
בניית תדמית
מיתוג, זהות ועיצוב לוגו
הבה נבהיר את ההבדלים בין "מותג", "זהות", "לוגו":
- מהו מותג? - החוויה התפיסתית הכוללת של הארגון כשלמות אחת ברמה הרגשית.
- מהי זהות? - הפן החזותי אשר מהווה חלק של המותג הכולל.
- מהו לוגו? - לוגו מזהה עסק בצורה הפשוטה ביותר באמצעות סימן או סמל.
כדי להסביר זאת בפירוט רב יותר, נתחיל באלמנט הראשי - המותג.
מהו מיתוג?
מיתוג הוא בהחלט לא נושא קל - פרסומים רבים ומאות ספרים נכתבו על הנושא, אולם על קצה המזלג נוכל לתאר "מותג" כארגון, שירות או מוצר בעל "אישיות" אשר מעוצבת על ידי התפיסות של הקהל. בנימה זו, יש גם לציין כי מעצב אינו יכול "ליצור" מותג - רק הקהל יכול לעשות זאת. מעצב יוצר את צורות היסוד של המותג.
אנשים רבים מאמינים שמותג מתייחס רק לאלמנטים בודדים - צבעים אחדים, גופנים מסוימים, לוגו, סלוגן ואולי הוספה של קצת מוזיקה זה יותר מדי. במציאות, זה הרבה יותר מסובך מזה. אפשר לומר כי מותג הוא תדמיתה של החברה או התאגיד.
העקרון המרכזי מאחורי יצירת "תדמית ארגונית" הינו כי כל מה שהחברה עושה, כל מה שבבעלותה וכל מה שהיא מייצרת עליו לשקף את ערכי ומטרות העסק כמכלול.
המרקם העקבי של רעיון הליבה הוא זה שעושה את החברה, מניע אותה, מראה מה היא מייצגת, במה היא דוגלת ומדוע היא קיימת. זה לא אך ורק צבעים אחדים, גופנים מסוימים, לוגו וסלוגן.
לדוגמה, נבחן את החברה הידועה, חברת אפל. אפל כחברה, מקרינה תרבות ארגונית הומניסטית עם ערכי מוסר חזקים, כזו אשר מאופיינת בהתנדבות, תמיכה במטרות טובות ומעורבות בקהילה. ערכים אלה של העסק באים לידי ביטוי בכל מה שהם עושים, מהמוצרים והפרסומים החדשניים שלהם, דרך שירות הלקוחות שלהם. אפל הוא מותג רגשי הומניסטי שבאמת מתחבר עם אנשים - כאשר אנשים קונים או משתמשים במוצרים או בשירותים שלהם; הם מרגישים שהם חלק של המותג, כמו שבט אפילו. זה החיבור הרגשי שיוצר את המותג שלהם - לא אך ורק המוצרים שלהם ולוגו בגודל נגיסון.
מהו עיצוב זהות?
אחד התפקידים העיקריים ב "מותג" או "תדמית ארגונית" של חברה הוא זהותה.
ברוב המקרים, עיצוב זהות מבוסס סביב אמצעים חזותיים אשר בשימוש בחברה, המורכבים בדרך כלל במסגרת קבוצה של קווים מנחים. קווים מנחים אלה שמייצרים זהות מפקחים בדרך כלל על הדרך בה הזהות מיושמת במגוון רחב של מדיומים, באמצעות לוחות צבעים מוסכמים, גופנים, פריסות, מידות וכן הלאה. קווים מנחים אלה מבטיחים כי זהות החברה נשמרת בעקביות, אשר בתורה, מאפשרת את היות המותג בכללותו, ניתן לזיהוי.
הזהות או "התדמית" של חברה מורכבת מאמצעים חזותיים רבים:
- לוגו (הסמל של הזהות הכוללת ושל המותג)
- ניירת חברה (נייר מכתבים + כרטיס ביקור + מעטפות, וכדומה.)
- חומר שיווקי (עלונים, חוברות, ספרים, אתרי אינטרנט, וכדומה.)
- מוצרים ואריזות (מוצרים שנמכרים והאריזות שלהם)
- עיצוב לבוש (פריטי לבוש שבשימוש על-ידי עובדים)
- שילוט (עיצוב שילוט פנים ושלטי חוצות)
- מסרים ופעילות (מסרים המועברים דרך תקשורת עקיפה או ישירה)
- תקשורת אחרת (שמע, ריח, מגע, וכדומה.)
- כל אמצעי חזותי המייצג את העסק.
כל האמצעים הללו מייצרים זהות ועליהם לתמוך את המותג כמכלול. הלוגו בכל אופן, מאפיין את הזהות והמותג עטופים כולם לתוך סמל אחד הניתן לזיהוי. הסימן הזה הוא הסמל הגראפי המייצג של העסק כולו, הסמל המסחרי.
מהו לוגו?
כדי להבין מהו לוגו, עלינו להבין קודם לכן לשם מה הוא נועד.
לוגו נועד לשם... זיהוי.
לוגו מזהה חברה או מוצר דרך השימוש בסימן, דגל, סמל או חתימה. לוגו אינו מוכר את החברה באופן ישיר וכן לעתים רחוקות הוא מתאר עסק. סמלים מקבלים את משמעותם מתוך האיכות של הדבר אותו הם מסמלים, לא להיפך - סמלים קיימים לשם זיהוי, לא להסביר. בקצרה, מה שהלוגו אומר חשוב יותר מאיך הוא נראה.
כדי להדגים רעיון זה, יש לחשוב על לוגואים כמו אנשים. אנחנו מעדיפים שיתייחסו אלינו בשמנו ולא לפי התיאור שלנו כמו "הבחור שתמיד לובש כהה ויש לו שיער בלונדיני". באותה הדרך, לוגו אינו צריך לתאר באופן מילולי מה העסק עושה, אלא לזהות את העסק באופן קליט וקל לזיהוי.
חשוב גם לציין כי רק לאחר שלוגו הופך מוכר, הוא פועל בדרך שבה נועד לפעול ממש באופן דומה לכך שעלינו קודם לזכור בע"פ שמות של אנשים כדי לזהותם.
הלוגו מזהה עסק או מוצר בצורתו הפשוטה ביותר.
סיכום
- מותג - החוויה התפיסתית הכוללת של הארגון כשלמות אחת ברמה הרגשית.
- זהות - הפן החזותי אשר מהווה חלק של המותג הכולל.
- לוגו - לוגו מזהה עסק בצורה הפשוטה ביותר באמצעות סימן או סמל.
זהות המותג
דברים שיש לקחת בחשבון בעת יצירת זהות מותגית חדשה:
עשו זאת הגיוני, לא רק עקבי
לוגו חדש כשהוא לעצמו נולד חסר תועלת. תקשורת המונים דורשת גישה תכליתית. עליכם להשתמש מיידית בלוגו החדש שלכם. אמצו גרפיקה שמסוגלת להשתנות ולהסתגל. מידע יכול וצריך להעצים את העיצוב הגרפי. מותג צריך להיות סתגלני והגיוני, לא רק עקבי.
עשו יותר מאשר רק לוגו
הלוגו שלכם אינו מספיק, שאלו את עצמכם איך תוכל למתג מבלי לתייג?
מיתוג ללא תיוג
רגש הוא גורם נוסף אותו יש לקחת בחשבון בעת בניית המותג שלך. אילו רגשות ותחושות אותם אתה מעוניין שיחוו גולשים המבקרים באתר שלךזכרו! לוגו חותמת גומי שאין לו שום תמיכה מהותית נוספת הוא לא מותג.
"לוגו חדש צריך להיות סמל של שינוי, לא שינוי של סמל"
הרעיון הגדול אינו הרעיון הבודד
הרעיון הגדול אינו הרעיון הבודד, עדיפים מאות רעיונות שיוצרים את המותג. רעיונות אלה צריכים להיות רבי ערוצים ורבי פנים.
ערכים משויכים
מצאו ערכים משויכים שיכולים להיות משמעותיים עבור המותג. למשל, צבע, עונה, טעם, תכונה וכן הלאה.
יוצא דופן עובד
מיוחדות יוצרת מונופולים. האמינו בחיה המוזרה והמסוכנת הנקראת יצירתיות.
עיצוב הוא נכס לא הוצאה
עיצוב נתפס לעתים קרובות כהוצאה אולם יש להתייחס אליו כנכס. הסיבה לכך שהעיצוב נתפס כהוצאה היא שכל אחד מבצע בחייו החלטות עיצוביות ורואה את עצמו בתור מעצב.